اجلاس سران ناتو یا نمایش ناتوانی ؟
برگردان: جمیل شیرزاد برگردان: جمیل شیرزاد

 

تاریخ نشر در نیویورک تایمز 25 می سال 2012

نویسنده: دنیل پولیتی

 

 

 

کشور های عضو ناتو در این هفته نشستی را به صورت رسمی برگذار نمودند که در آن دخالت خود را در قبال مأموریت افغانستان طی سال آینده به پایان ببرند. این امر که از آن به عنوان نوعی پیشرفت یاد میشود با بحث اندکی در مورد امر دشواری که طولانی ترین جنگ بوجود آورده است پایان یافت، اما بعضی از تحلیلگران می گویند که این نشست ناتوانی های ناتو را به نمایش گذاشته است.

 

اقتصاد دانان اشاره نمودند که "دریافت راه خروج از جنگ ده ساله در برابر طالبان و همپیمانان آنان به حیث برجسته ترین اولویت محسوب میشد" اما به جای طرح یک راه قناعت بخش برای این هدف نشست شیکاگو نشان دهنده یی این امر بود که رسیدن به یک چنین هدفی تا چه اندازه دشوار میتواند باشد.

 

بر مبنایی یک سرمقاله یی چشم اندازه  روزانه یی افغانستان (افغانستان دیلی اوت لوک)، برگشت رییس جمهور باراک اوباما به این عقب نشینی به حیث یک فرایند، نشانه یی واضحی از ورود به مرحله یی دیگر و بازی خونین تر برای افغانستان خواهد بود.

 

نشست مهمترین پرسشی که متوجه این نشست بود را بی پاسخ گذاشت،  به قول یک گزارشگر الجزیره  به نام پتی کل هان در تمام مدت بحث طی دو روز پیرامون پایان جنگ طوریکه من شاهد بودم ،  نشنیدم که رهبران حتا برای یکبار درمیان جمع این پرسش را مطرح کنند که پس از خروج نیروهای بین المللی زنده گی مردم افغانستان چگونه خواهد شد؟

برخی از تحلیل گران این حاشیه روی ها را چنین تشریح کرده اند: از جمله نجم الدین.ا. نویسنده یی یک روز نامه یی پاکستانی می گوید به نظر من این نشست با سخنان شجاعانه و شعار پردازی های که داشت برای امریکا و هم پیمانان ناتو پیشنهاد می نمود که به خسارات خویش در جنگ افغانستان پایان بدهند و این نشست را زمینه یی برای ارزیابی خسارات  خود بسازند.

جیفری سیمپسون در نشریه یی  جهان و پیام* کانادا مینویسد که  ناتو در پی جاه طلبی های خویش  اینک ترک کم دستآورد  جنگ را بر مفکوره یی پیروزی دشوار ترجیح میدهد و موضع بلند پروازی های خویش را فرو گذاشته است.

سریرام چولیا در عصر آسیایی* به این بحث پرداخته است: آیا این دوگانگی ها مشروعیت و مفیدیت سازمان ناتو را زیر سوال می برد؟ متحدین این سازمان شاید این مسأله را بزرگترین نمایش قدرت ناتو در امر برقراری صلح و امنیت جهانی قلمداد کنند، اما این یک وسیله یی ظریف در دست امریکا به منظور تبرئه یی این کشور خواهد بود.

فرانسس ماتیو در گلف نیوز ادعا می کند که دیگر دلیلی برای ناتو جهت مداخله در افغانستان باقی نمانده است مگر اینکه نوعی سهولت و آرامش برای امریکا دست و پا کند و در واقع ناتو اشتباه غم انگیزی را مرتکب شده است و آن اختیار دادن به خود برای درگیر ساختن خود با سرزمین های فراتر از خاک اروپا و امریکای شمالی است.

ژانگ یون در روزنامه یی مردم چین استدلال می کند که این نشست بیانگر آن است که در دیدگاه های دوسوی اوقیانوس اطلس در امر جهت دهی سازمان ناتو واگرایی ها در حال رشد است و این خود دلیلی برای به حاشیه کشانیدن ناتو شمرده میشود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*   Globe and Mail

*  Asian Age


May 27th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی